
Johan, a belga barátom (akit
szerencsére szintén kiválasztottak) és én főleg a „kék
gazdaság”-gal igyekeztük megismertetni a többieket, egy olyan
üzleti koncepcióval, ami a természet mint rendszer részeként
kezeli a gazdaságot és igyekszik onnan átvett mintákkal
versenyképessé válni. Ha például egy régióra, vagy vállalatra
rendszerként tekintünk, rájöhetünk, hogy olyan dolgokat is
kidobtunk a szemétbe, amelyek egy másik tevékenység alapanyagául
is szolgálhatnak. Ha képesek vagyunk ezeket a fölösleges
pazarlásokat észrevenni, képesek lehetünk versenytársainknál
hatékonyabban és olcsóbban, helyi alapanyagokból terméket
előállítani.
Jó példa erre a gombatermesztés
kávézaccon, amire már több kisvállalkozás is épít, például
a németországi Chido’s Mushrooms cég. Éttermektől, kávézóktól
szerzik be az alapanyagul szolgáló zaccot, melyet aztán megfelelő
előkészítés után zsákokba helyeznek és beoltanak gomba
spórával. A zsákok megfelelő körülmények között egy hónap
alatt teremni kezdenek, s a megtermelt áru remek alapanyagként
szolgál helyi éttermek számára. Mivel kevésbé kényes fajtákat
is lehetséges ilyen eljárással termelni (pl. laska), a vállalkozó
szelleműek otthonra is vásárolhatnak zsákot maguknak.
Első hallásra még én is kritikus
voltam a koncepcióval kapcsolatban, így a tréning egyik
kimeneteleként létre fogunk hozni egy non-profit szervezeteknek
szóló útmutatót, hogy kapjanak egy képet arról, mi az a „kék
gazdaság” és hol tudhatnak meg többet róla. A koncepció nem
túl ismert még a zöld szervezetek körében sem, így mindenképpen
örülnénk neki, ha ez megváltozna, és többen nyernének belőle
inspirációt a jövőben. (Mivel a csapattal a célcsoportot
tekintve jutottunk csak megegyezésre, a kék gazdasággal foglalkozó
rész csak egy alfejezete lesz az útmutatónak).
Az előző részhez kapcsolódóan egy
előadást is tartottam a marketing, s azon belül a reklámozás új
lehetőségeivel kapcsolatban. Úgy gondolom, hogy az olyan
módszerek, mint a vírusreklámozás, vagy a crowdsourcing nagy
előnyére válhat az önkéntes szervezeteknek, mivel alulról
építkeznek, és feltehetőleg kevés pénzük jut arra, hogy
felhívják a figyelmet bizonyos társadalmi problémákra. A
vírusreklámozás egyik lényege pontosan ez: olyan tartalmat
előállítani, amit az emberek saját lelkesedésükből
továbbítanak közösségi hálózatokon. Megfelelő ötletekkel és
lelkesedéssel minimális pénzkeretből hívhatjuk fel valamire a
figyelmet, ha megértjük a mechanizmust. Kellemes meglepetésként
ért, hogy a Vilniusban tartott zöld akciónk ilyen jellegűre
sikerült, és fel is tudtuk hívni az arra járó emberek figyelmét
a mi egy hetes tréningünkre. Az eszközeink falevelek, papírok, hó
és lelkes önkéntesek voltak. Szórólapok helyett üzenetekkel
ellátott faleveleket osztogattunk (csak akkor volt probléma, amikor
a helyiek a saját nyelvükön érdeklődtek az akciónkról),
mindenki zöld papírokkal vonult ki a városba, és az egyik főtéren
közös hóemberépítésbe kezdtünk. Ez már elég volt ahhoz, hogy
páran megálljanak kérdezősködni, lefényképezzék a
hóemberünket, vagy éppen saját magukat vele. Ha az akció nagyobb
szabású lett volna, illetve online is megtámogattuk volna (pl.
népszerű blogokon), úgy gondolom sikerült volna nagyobb
nyilvánosságot szerezni az eseménynek.
A résztvevő szervezetektől mindenki
hozott promóciós anyagokat, illetve mindenkinek lehetősége volt
rá, hogy röviden bemutassa szervezetét, vagy bármilyen hozzá
kapcsolódó anyagot. Az egyik kedvencem a Baltic Bikes kisfilmje
volt a biciklikészítő műhelyről, majd pedig az újrahasznosított
anyagokból elkészített kreatívabbnál kreatívabb biciklikkel
való felvonulásról. Hosszú lenne minden egyes szervezetet
bemutatni, de egy másik kedvencemre még kitérnék. Angliában
amellett, hogy ugyan úgy szemetelnek egy fesztiválon, mint nálunk,
a magas jövedelmek miatt a sátrakat is ott hagyják a fesztivál
végével. Ezt használja ki a Philippine Community Found, ami az így
elhagyott sátrakat újrahasznosítja (pl. szegény gyermekeknek
készít ruhákat, táskát), vagy pedig eladományozza őket a
rászorulóknak. A fesztiválon a hulladékot önkéntesek gyűjtik
össze, cserébe pedig ingyen bemehetnek a koncertekre.
A jövőbeli együttműködéseket
tekintve született egy, a fesztiválokat zöldebbé tevő
elképzelés, egy közös kommunikációs platform létrehozása a
projektek részletes megbeszéléséhez, illetve Johan
gombatermesztős projektjét is megosztottuk a többiekkel. Biztos
vagyok benne, hogy sikerül majd a jövőben legalább az
elképzelések egy részét megvalósítani, a vírusreklámozással
kapcsolatban szerzett ismereteimet pedig mindenképpen szeretném a
ZöFinél hasznosítani.
Zsidó Balázs
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése