Search

Content

2013. november 28., csütörtök

Ne Vásárolj Semmit Nap 2013


November utolsó pénteke a nemzetközi Ne Vásárolj Semmit Nap (NVSN), amit több, mint tíz éve tartanak meg a nagyvilágban. (A nevasaroljsemmitnap.hu szerint Magyarországon 2011 óta szerveznek akciókat az NVSN kapcsán, ezzel szemben a ZöFi már 2006-ban számháborút szervezett ezen a napon, hogy felhívja a figyelmet a túlzott fogyasztásra.) Rengeteg különféle kérdésekkel foglalkozó civil szervezet reagál valahogy a fejlett világ fogyasztói szokásainak visszásságaira, illetve arra, hogy vásárlás kapcsán elérni kívánt boldogság súlyos következményekkel járhat, mind társadalmi, mind környezeti szempontból. Közhellyé silányult érv már, hogy az állandó fogyasztás értéktelenné teszi számunkra a termékeket, melyek körbevesznek minket. Csokoládét Dél-Amerikából, ruhákat Kínából, telefont Indiából már könnyebben tudunk venni, mint paradicsomot a közvetlen közelünkből. A bevásárlóközpontok polcai azt az illúziót keltik bennünk, hogy a termékek már ott születtek becsomagolva, az állandó terülj-terülj asztalkám (hiszen milyen ritkán van áruhiány a polcokon), a mindig tele lévő üzletek, pedig azt érezeteik velünk, hogy bármennyit elvehetünk, elfogyni úgy sem fog egyik termék sem.

                         

A jeles napok szimbólumok, jelképek, melyek arra szolgálnak, hogy valamilyen kérdésre ráirányítsák a közvélemény figyelmét, akár csak egy napra is. A NVSN célja nem az, hogy éppen november utolsó péntekén ne vásároljunk semmit. Mint szimbolikus napnak az a funkciója, hogy állandóan fennmaradjon a túlfogyasztás miatti problémákról zajló közbeszéd. Az NVSN-en a cél nem az, hogy semmit ne vásároljunk, hanem az, hogy a mindennapi rutinunkhoz képest kicsit mélyebb önvizsgálatot tartsunk: mennyire veszünk részt mi magunk a mindennapi életstílusunkkal a világ társadalmi és környezeti problémáinak fenntartásában, mennyire van szükségünk azokra a termékekre, melyekre rendszeresen rengeteg pénzt költünk, ezzel szavazva a termékek előállításra, illetve mennyire vagyunk tisztában azzal, hogy az adott termék egyáltalán honnan származik, milyen módon állították elő.



Az NVSN kapcsán egy kis játékra invitálunk titeket. Ha elmentek pénteken egy boltba, nézzétek meg a termékek csomagolásait (legyen szó bármiről, ruháról, ételről, italról, játékról, könyvről, újságról) és vizsgáljátok meg, hogy a termék melyik cégnek a tulajdonában vannak, hogy honnan származnak, hogy milyen adalékanyagok vannak bennük, hogy milyen technikával készültek, vagy a cég milyen marketingstratégiát alkalmazott az értékesítésükhöz. 

Ha van kedvetek írjátok meg nekünk, hogy melyik termék adatai voltak a legmeglepőbbek. Ajándékként nem sorsolunk ki semmit.  

0 megjegyzés:

Archívum