November utolsó pénteke a nemzetközi
Ne Vásárolj Semmit Nap (NVSN), amit több, mint tíz éve tartanak
meg a nagyvilágban. (A nevasaroljsemmitnap.hu szerint Magyarországon
2011 óta szerveznek akciókat az NVSN kapcsán, ezzel szemben a ZöFi
már 2006-ban számháborút szervezett ezen a napon, hogy felhívja
a figyelmet a túlzott fogyasztásra.) Rengeteg különféle
kérdésekkel foglalkozó civil szervezet reagál valahogy a fejlett
világ fogyasztói szokásainak visszásságaira, illetve arra, hogy
vásárlás kapcsán elérni kívánt boldogság súlyos
következményekkel járhat, mind társadalmi, mind környezeti
szempontból. Közhellyé silányult érv már, hogy az állandó
fogyasztás értéktelenné teszi számunkra a termékeket, melyek
körbevesznek minket. Csokoládét Dél-Amerikából, ruhákat
Kínából, telefont Indiából már könnyebben tudunk venni, mint
paradicsomot a közvetlen közelünkből. A bevásárlóközpontok
polcai azt az illúziót keltik bennünk, hogy a termékek már ott
születtek becsomagolva, az állandó terülj-terülj asztalkám
(hiszen milyen ritkán van áruhiány a polcokon), a mindig tele
lévő üzletek, pedig azt érezeteik velünk, hogy bármennyit
elvehetünk, elfogyni úgy sem fog egyik termék sem.
A jeles napok szimbólumok, jelképek,
melyek arra szolgálnak, hogy valamilyen kérdésre ráirányítsák
a közvélemény figyelmét, akár csak egy napra is. A NVSN célja
nem az, hogy éppen november utolsó péntekén ne vásároljunk
semmit. Mint szimbolikus napnak az a funkciója, hogy állandóan
fennmaradjon a túlfogyasztás miatti problémákról zajló
közbeszéd. Az NVSN-en a cél nem az, hogy semmit ne vásároljunk,
hanem az, hogy a mindennapi rutinunkhoz képest kicsit mélyebb
önvizsgálatot tartsunk: mennyire veszünk részt mi magunk a
mindennapi életstílusunkkal a világ társadalmi és környezeti
problémáinak fenntartásában, mennyire van szükségünk azokra a
termékekre, melyekre rendszeresen rengeteg pénzt költünk, ezzel
szavazva a termékek előállításra, illetve mennyire vagyunk
tisztában azzal, hogy az adott termék egyáltalán honnan
származik, milyen módon állították elő.
Az
NVSN kapcsán egy kis játékra invitálunk titeket. Ha elmentek
pénteken egy boltba, nézzétek meg a termékek csomagolásait
(legyen szó bármiről, ruháról, ételről, italról, játékról,
könyvről, újságról) és vizsgáljátok meg, hogy a termék
melyik cégnek a tulajdonában vannak, hogy honnan származnak, hogy
milyen adalékanyagok vannak bennük, hogy milyen technikával készültek,
vagy a cég milyen marketingstratégiát alkalmazott az értékesítésükhöz.
Ha van kedvetek
írjátok meg nekünk, hogy melyik termék adatai voltak a
legmeglepőbbek. Ajándékként nem sorsolunk ki semmit.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése